السبت، 29 مارس 2008

حلس و حلسة



حلس و حلسة فلذات اكبادي
لكم ان تتخيلوا الفرق بينهم
هو نسخة طبق الاصل من ابوه شكله ناوي يسلك مسلك حماتي في الحياة(بس يارب محدش يدعي عليا لو كان بايدي كنت بعدته عن ابوه و حماتي بس اعمل اي)
انا حلسة حلستي فهي عجباني اوي طالعة لتيتة باكينام انيقة روشة طحن و كووووووووووووووووووووول ان صو كيوت
بيوتيفول
بس يارب متخيب خيبة باكينام و كعبولة و تلاقي لما تكبر بعد 20 سنة ان شاء الله واحد ابن حلال مش ابن هولاكو حفيد جانكيز خان
الحقيقة الاتنين دول ارتبطت بيهم قبل مشوفهم بس يوم مجبتهوهم اجاااااااااااااااركم الله
كان حتة يوم يتحط في التاريخ
كنت مهدودة و كالع عيني من تنظيف الشقة اصدي الأن رووووف جاردن بتاعي و كنت سعيدة جدا ان محموحتي حبيبي حيجي يلاقي الدنيا بتبرق خصوصا اني بقالي اكتر من شهر مش عارفة امد ايدي في اي حاجة بسبب طبعا آلام الحمل زودوا علي كدة صحتي الضعيفة لأن مرتبنا كان يدوووووووووب بيكفينا لا كنت بشوف دكتور ولا بجيب مقويات زي بقيت الحوامل لدرجة اني كنت خايفة في الاخر اولد علي ايد داية........ايه ايام
المهم
دخل سبع البرومبة من الباب تفحص و تمحص الأن روف جاردن ورفع حاجب من حواجبينه و قالي:خير هو حد جايلنا النهاردة
قلته :لأ ليه يا حبيبي
هو: امال اتشمللتي و نظفتي البيت كدة ليه..خير..مسلسل المياصة قرب علي الانتهاء؟؟؟
مياصة انا مياصة
انا: هي حصلت يا محروس انا غلطانة ..كان المفروض احدف حماتي بايد الهون لما قالت عليا الكلمة دي و لو ان ادبي و اخلاقي منعوني المرة اللي فاتت المرة دي مش حسكتلها مش كفاية انك سايبني محتاسة لوحدي مش عارفة اعمل حاجة و كمان حركتي بقت تقيلة و انت مش مقدر اهيء اهيء
هو: منا من يوم متجوزتك و حركتك تقيلة لو كانت امك علمتك الطبخ و شغل البيت مكنش ده بقي حالك
انا و قد اجتاحتني ثورة غضب: اولا اسمها مامتك امك دي عند الست والدتك مش عندي هنا
ثانيا: امي اعظم ست في الدنيا علي الاقل مخلصتش علي بابايا و سابته يشوف حاله بره وكفي الله المؤمنين القتال مش خدته لحم و موته عريان حتي منغير العظم و الدود مكنش لاقي حاجة ياكولها
محروس :هو انتي بتألسي علي امي طييييب لما اوريكي
انا :ايه ؟ حتعمل اييييييييييييييه يعني
بصلي من فوق لتحت وساب الروف
اهيء اهيء
ايه اللي جرالك يا محروستي مكنتش كدة قبل الجواز كنت قلبي كنت عقلي كنت بتسمعني و بتحتويني ايه اللي حصلك لو كنت اعرف انك مامتك بالشكل ده مكنتش اتجوزتك و فضلت بعدك عني بدل ما هي منغصة عيشتي كدة اهيء اهيء
فجأة اتفتح الباب افتكرته محروس مسحت دموعي بسرعة و عملت نفسي مفيش حاجة بس مطلعش محروس طلع الست سوسو جارتي اللي تحتيا
سوسو: ايه يا كيكو مالك ايه اللي حصلك؟؟؟؟؟ شكلك بتعيطي .عملك ايه ابن امه ده
انا: اهيء اهيء انتي عرفتي منين انه ابن امه اهيء اهيء
سوسو: يا حبيبتي اللي امه تشتم مراته قدامه ويسكلتها يبقي ابن امه و مطلع عين مراته .ده غير انه و هو نازل قابله سامح جوزي و التاني قعد يبرطم بكلام عن الستات اللي ملهاش رابط و انه رايح عند امه علشان يربيكي
انا : استني كدة ...لالا سمعيني تاني..قلتي اللي امه تشتم مراته ..هي شتمت امتي فيا قدامك
سوسو: ياختي اول زيارة ليكم بعد جوازكم لما قدمتلها شوكلاتة و مارونج لاسيه نزلت علي السلم و تشتم فيكي انتي و امك و تقول ان باكينام هانم معرفتش تربي المفروض تمسكي فيها تبات معاك و تطبخيلها كمان مش تضحكي عليها بشوية باصطا بايتة
انا مصعوقة: ايه باسطا دي؟ يعني ايه؟
سوسو: عيني عليكي يا بت الناس متعرفيش يعني ايه بصطا ..ييعني جاتو بس درجة تالتة من اللي بيحصطوه في علبة كارتون في افراح الشوادر
انا: يا نهارها مش فايت ده انا آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآى
سوسو مصعوقة: مالك يا حبيبتي
انا : ده انا حاخرب بيت آآآآآآآآآآآآآآآآي
سوسو: مالك مالك فيكي ايه
انا: ضهري آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآ
سوسو: انتي بتولدي ولا ايه يا خرااااااااااااااااابيييييييييييي
انا و ماسكة ظهري: شكلي حول..آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآى
سوسو بتصرخ: الحقني يا ساااااااااااااااااااااااااامح
_______________________________________________
في المستشفي
الدكتور: ايه الجهل ده يعني ايه يا استاذ مدوتهاش لدكتور طول فترة الحمل ؟ ازاي مكنتوش بتابعوا حالتها كنت حتولدها ازاي حضرتك علي ايد داية؟؟؟
محروس: و الله يا دكتور كان نفسي بس جيرانه ربنا يسامحهم هم اللي جابوها هنا
الدكتور: جااااااااااااهل ..انت امثالك انقرضوا من زمان مراتك يا استاذ حامل في توأم و كان يلزمها متابعة و عناية اكثر من كدة حضرتك بالشكل ده كنت حتتسبب في موتها هي واولادك ...و احنا مضطرين دلوقتي نعملها قيصيرية
محروس بيلطم : يا نهاري كمان؟؟
الدكتور: ايوة كمان علشان تتربي و تبقي توديها لدكتور من اول الحمل مش ت...
محروس و هو بيصرخ: و مين قالك اني حخليها تخلف تاني مش كفاية خراب بيوت من جميع النواحي توأم و قيصرية لا الله يخليك كفاية عليا ..و يا ريت كمان لو فيها رزالة تشيلولها الرحم بالمرة اهو اضمن انها مش حتخلف تاني
الدكتور و هو بيشد شعره : حيوااااااااااااااان انت مكانك قفص الاسود ولا القرود..حسبي الله و نعم الوكيل
و دخل يجري علي اوضة العمليات
باكينام هانم جاية بتجري من اول المستشفي لآخرها و بتصرخ و تقول: اما خربت بيتك يا محروس ل....(ميصحش برده اقول اللي قالته بالحرف)
انت عايز تبهدلي بنتي يا فارجر يا بيئة ده انا محلتيش غيرها
و محروس طبعا دخل استخبي في اول اوضة قابلته مهو مش حمل دفع فلوس و عيلين و وواحدة تبهدله كمان
و هو مستخبي سمع صوت زئير ووحش بيصرخ في باكينام هانم ويقولها: نيااااااااااااو انتي بتشتمي في ابني نيااااهو انتي متعرفيش انا ممكن اعمل فيكي ايه
محروس مظأتت: امي جت امي جت هيييييييييه..ايوة كدة يااما يا هوكي و ريها الانياب
الا ان الدكتور خرج يصرخ في الكل
مش كدة يا ناس حرام عليكم محدش عارف يشتغل في المستشفي بسبببكم ايه في ايه و فين الاستاذ حلمووووس ده خليه يمضي علي اوراق المستشفي
هولاكو: حلموس ايه يا حلموس اسمه محروس محروووووووووس
الدكتور: محروس حلموس متعوس هو انا حتجوزه فييييييين هو الست مراته بتموت لازم نعملها العملية حالا
محروس اتصعق من الكلام و اضطر آسفا يخرجلهم علشان يلحق كعبولة صحيح انه ندم انه اتجوزها و ان بالنسبة له(محلاها عيشة الحرية) بس موت لالالا هو مش ندل للدرجة هو اقل من كدة بدرجتين بس
محروس: انا اهو يا دكتور هات الورق امضي عليه و ياريت تفكر في موضوع العميلة التانية اللي قلتلك عليها
الدكتور عطاله الورق يمضي و عينيه بتطق شرار : لا مفيش خدي امضي علي ده بس
باكينام هانم: عملية ايه؟
الدكتور: اصله عايز يعمل لبنتك عملية..............
فووووووووووووو
طار محروس من قدام الكل قبل ما باكينام هانم تعرف كان حيعمل في بتها ايه
فا صل و نعووووووووووووود

هناك تعليق واحد:

جيهان علي يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


جميلة جدًا
ياعيني عليكِ ياكيكو هاتلاقيها من حلموس - عارفة انه محروس بس أنا كمان مش هاجوزه زي الدكتور بالضبط :D - ولا ابنه اللي شكلة نسخة كوبي منه



متابعة معكِ

في رعايةالله